Origineel of gerestaureerd

Gerestaureerde lampen :

Hier komen lampen voor in aanmerking die te sterk zijn aangetast door de tijd. Dit kan zijn doordat ze verroest zijn.( komt helaas veel voor) Uiteraard gaat de lak er dan ook aan. Of er deuken / diepe krassen op de bollen zitten. Meestal is dan de grondplaat ook sterk aangetast, lak eraf en deuken etc.

In deze omstandigheden is het chroomwerk altijd aangetast. Vooral de beugels van de bollen hebben het zwaar te verduren.

Wat doen we dan :

We halen de lamp helemaal uit elkaar. Alle onderdelen worden uit elkaar gehaald. De bollen en de voetplaat gaan naar een auto spuiter en worden daar in de gewenste kleur gespoten. Het chroom werk wordt gepolijst.  Hierdoor gaan alle kleinere beschadigingen weg en ook het verweerde uiterlijk verdwijnt dan. Het chroom gaat weer glimmen. Mits de roest niet in het chroom zit, dan is reinigen wel mogelijk .

Als dit klaar( spuiten en polijsten) is wordt de lamp weer opgebouwd. Uiteraard gebruiken we zoveel mogelijk de originele onderdelen. Als die ontbreken of kapot zijn hebben we meestal nog wel wat op voorraad.

Het elektrische gedeelte. Als het kan behouden we originele fittingen, maar vaak zijn deze teveel aangetast. Dan worden ze door nieuwe vervangen. De voetschakelaars worden zoveel mogelijk behouden, soms met nieuw binnenwerk. De bedrading wordt altijd vervangen. Er komt altijd een andere stekker aan.( een zgn euro stekker)

  

Originele Lampen:

Hier komen lampen voor  in aanmerking die ,wellicht, gebruikers sporen hebben maar niet zodanig dat het stoort. Het mooie van deze lampen is vaak dat ze een vintage uitstraling hebben, oud en mooi. ( en originele lak)

Wat doen we dan : 

Dat verschilt per lamp. Soms poetsen we de bollen oppervlakkig om (muur) verf eraf te halen of andere storende vlekken. Soms is alleen reinigen voldoende. Het chroomwerk laten we zoals het is. Soms is het nodig om een kleine reparatie te doen zodat de lamp weer goed functioneert

Het elektrische gedeelte. Als het kan behouden we originele fittingen, maar vaak zijn deze teveel aangetast. Dan worden ze door nieuwe vervangen. De voetschakelaars worden zoveel mogelijk behouden, soms met nieuw binnenwerk. De bedrading wordt altijd vervangen. Er komt altijd een andere stekker aan.( een zgn euro stekker.)